در سال 2019، Beat Saber برای Oculus Rift منتشر شد. ترکیبی از Dance Dance Revolution و Star Wars، بازیکنان دو شمشیر نور مجازی را به کار گرفتند و با ضربات الکترونیکی بلوکها را بریدند. این بازی یک موفقیت فوری بود و تجربه واقعیت مجازی را تعریف کرد.
با این حال، موفقیت وحشیانه بیت سابر، تنها بخشی از یک جنبش گسترده بود. شرکتها در سراسر جهان در حال کشف این هستند که چگونه میتوانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را در فرآیندهای خود پیادهسازی کنند. همه از فیس بوک (متا) و مایکروسافت گرفته تا بوئینگ درگیر هستند.
هیچ شرکتی به اندازه Oculus با واقعیت مجازی مترادف نیست. این شرکت که در سال 2012 تأسیس شد، با اولین ابزار جانبی خود، Oculus Rift، به سرعت به صدر صنعت رسید. در عرض دو سال، فیس بوک این شرکت را با جاه طلبی برای راه اندازی بزرگترین پروژه خود، متا خریداری کرد.
در سال 2021، این شرکت با تیم واقعیت مجازی فیس بوک ادغام شد تا آزمایشگاه واقعیت را ایجاد کند. این تیم با هم در حال ایجاد نسل بعدی هدستها، Oculus Quest 2 هستند. این تجهیزات جانبی دارای رم استاندارد صنعتی برای یکی از بالاترین نرخهای تازهسازی در بازار هستند. با این حال، برخی از الزامات فیس بوک برای ورود با حساب رسانه های اجتماعی ناامید هستند.
Oculus Quest 2 می تواند تمام بازی های VR ساخته شده برای مدل اصلی را اجرا کند. این شرکت همچنین در حال به روز رسانی نرم افزار خود برای اجرای بازی های کامپیوتری است. مراقب Red Matter 2 باشید، یکی از جدیدترین بازیهای Quest 2 که در آگوست ۲۰۲۲ منتشر میشود.
با این حال، Oculus کاملاً بر حوزه واقعیت مجازی تسلط نداشت. در سال 2017، HTC Vive اندکی پس از Rift عرضه شد و برابر (یا در برخی موارد، بهتر از) رقبای خود بود. اما برخلاف Oculus، اچتیسی کار خود را در تجهیزات جانبی VR آغاز نکرد.
HTC در سال 1997 در تایوان تاسیس شد و شروع به طراحی لپ تاپ کرد. با این حال، بر خلاف دیگر سازندگان کامپیوتر در بازار، HTC هرگز در چرخش زمانی که فناوری جدید معرفی شد، تردید نکرد. هنگامی که سیستم عامل اندروید منتشر شد، شرکت فناوری از لپ تاپ به گوشی هوشمند تغییر کرد. HTC Dream اولین گوشی اندرویدی در بازار بود.
جدیدترین هدست HTC Vive Pro 2، به عنوان بهترین هدست واقعیت مجازی در سال 2021 شناخته شد. دارای برخی از دقیق ترین سنسورها و ردیابی در صنعت است و تصاویری را با وضوح 5K ارائه می دهد. این لوازم جانبی را خواهید یافت که توسط شرکت های برتر و متخصصان خلاق استفاده می شود.
البته، رزولوشن فوق العاده بدون طراحی گرافیکی با بالاترین کیفیت، چندان زیاد نیست. برای پلتفرمی که امکان گرافیک و جلوه های نوری واقع گرایانه را فراهم می کند، طراحان از Unity استفاده می کنند. و به عنوان یکی از پیشروترین پلتفرمهای بازیهای ویدیویی برای نزدیک به 15 سال، جای تعجب نیست که این شرکت به سمت واقعیت مجازی قدم گذاشته است.
اولین پلتفرم Unity در سال 2007 برای Mac OS منتشر شد و ساخت گرافیک های خیره کننده سه بعدی و دوبعدی را برای مبتدیان و سازندگان مستقل بسیار آسان کرد. به همین دلیل، این شرکت منفجر شد و تبدیل به پرکاربردترین موتور بازی در جهان شد.
پلتفرم Unity برای ساخت بیش از نیمی از بازی های موبایلی موجود، از جمله Call of Duty: Mobile و Pokemon Go استفاده شده است. و با خط لوله رندر High Definition جدید خود، این شرکت بر بازار VR نیز تسلط دارد.
تا زمانی که ما اینترنت داشتیم، مایکروسافت نام آشنای الکترونیک بود. با ایجاد همه چیز از فناوری اطلاعات گرفته تا رایانه و بازی های ویدیویی، جای تعجب نیست که مایکروسافت تلاش خود را در واقعیت مجازی انجام دهد.
این شرکت در سال 1975 توسط بیل گیتس و پل آلن تأسیس شد که قصد داشتند خط جدیدی از نرم افزارهای کامپیوتری را طراحی کنند. سیستم عامل ویندوز آنها پیشرفته بود و پایه موفقیت آنها شد. امروزه این شرکت دارای دفاتری در سرتاسر جهان است و بیش از 200000 کارمند دارد که آن را به یکی از بزرگترین دفاتر تا کنون تبدیل کرده است.
مایکروسافت با ارتشی از تکنسین ها روی یک سری محصولات با واقعیت ترکیبی (MR) کار می کند. از جمله آنها می توان به HoloLens 2، هدست واقعیت مجازی آنها که با محصولات بومی همگام می شود، اشاره کرد. مایکروسافت همچنین Mesh را معرفی کرد که متاورس مشترک برای حرفه ای ها و خلاقان برای همکاری دیجیتالی با یکدیگر است.
همانطور که تجربه رسانه ای جدید هیجان انگیز است، بسیاری از مردم هزینه ورود را بسیار سنگین می دانند (Vive Pro 2 قیمتی معادل 1400 دلار دارد). سخت افزار میان رده ای ایجاد کنید که همچنان تجربه VR مشابهی را ارائه دهد.
در سال 2015، این شرکت فناوری هدست Samsung Gear را منتشر کرد که از 360 ویدیو استفاده می کرد و با گلکسی اس 10 جدید سازگار بود. از آنجایی که فقط با این دستگاه خاص همگامسازی میشود، افراد را ترغیب میکند تا هنگام ارتقا، گوشیهای خود را بیش از آیفون 11 در نظر بگیرند. نه تنها تاکتیک بازاریابی فوق العاده موفق بود، بلکه باعث پذیرش گسترده واقعیت مجازی شد.
Magic Leap به عنوان یکی از مورد انتظارترین پلتفرم های واقعیت افزوده دهه اخیر، سرمایه گذاری هایی را از گوگل، AT&T و دیگر بازیگران اصلی صنعت فناوری دریافت کرد. در سال 2015، Magic Leap هدست AR خود را منتشر کرد که از ردیابهای چشمی برای ارائه محتوای مجازی بر روی نقشه دنیای بیرونی استفاده میکند.
واقعیت افزوده یک تجربه متفاوت از واقعیت مجازی است، با استفاده از محیط واقعی ما و گسترش آنها. برای شرکتی که هدستی را عرضه کند که تمام آن سرعت را محاسبه کند تا بتوانیم راحت از آن استفاده کنیم، یک شاهکار باورنکردنی است. به این ترتیب، احتمالاً این محصول را برای بازی های معمولی استفاده نمی کنید.
آنچه واقعیت مجازی را از جادوی خالص جدا می کند، سخت افزار مورد نیاز برای تامین انرژی آن است و هیچ شرکت دیگری در جهان گرافیک قدرتمندی مانند NVIDIA ایجاد نمی کند. به این ترتیب، این فقط یکی از بزرگترین شرکت های واقعیت مجازی نیست، بلکه یکی از بزرگترین شرکت های فناوری است.
NVIDIA با 22000 کارمند به خاطر کارت های گرافیک GeForce خود مشهور است. RTX 3090 Ti آن دارای حافظه باورنکردنی 32 گیگابایتی است و سرعت کلاک آن 1.86 گیگاهرتز است. این آن را به یکی از سریع ترین کارت های جهان تبدیل می کند. NVIDIA با شهرتی چشمگیر، فناوری خود را به واقعیت مجازی می آورد.
سختافزار قدرتمند این شرکت فناوری به راحتی بازیهای پرتقاضا را مدیریت میکند، اما برای موارد بسیار بیشتری نیز استفاده میشود. انویدیا در حال ایجاد راه حل های ابری برای واقعیت گسترده است که امکان پخش جریانی با کیفیت بالا را فراهم می کند. محصولات آنها همچنین برای شبیه سازی سه بعدی دنیای مجازی استفاده می شود.
اگر Oculus بتواند در بازی های VR حرف اول را بزند، همین موضوع را می توان در مورد WorldViz در زمینه VR نیز گفت. این شرکت به مدت 20 سال راه حل های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را برای شرکت های بزرگی مانند لنوو، بوئینگ و زیمنس توسعه داده است. خدمات آنها در تست محصول، آموزش ایمنی و سوار شدن به هواپیما کمک می کند.
یکی از جذاب ترین محصولات آنها VisMove Prism است. شرکت کنندگان می توانند در یک اتاق شبیه سازی به صورت انفرادی یا به صورت گروهی در یک فضای طرح ریزی که شبیه محل کار واقعی است تمرین کنند. این به کاهش هزینه آموزش با جدا نگه داشتن مناطق تمرین از مناطق در محل کمک می کند.
وقتی سامسونگ با هدست Gear VR خود وارد بازار شد، گوگل این روند را دنبال کرد. این شرکت موتور جستجو Googe Cardboard را منتشر کرد، راهی مقرون به صرفه برای نگاهی اجمالی به واقعیت مجازی. کاربران گوشی هوشمند خود را به هدست مقوایی میچسبانند و میتوانستند ویدیوهای 360 مشابه سامسونگ را تماشا کنند. منفعت؟ هر کسی میتوانست آن را روی هر تلفنی که داشت استفاده کند.
در حالی که Google Cardboard یک تجربه بدیع بود، گوگل را به صنعت VR باز کرد. این شرکت اکنون در حال آزمایش واقعیت افزوده است و جستجوی گوگل را با اپلیکیشنهای شناسایی برای ارائه پیشرفتهایی برای اشیاء در محیط شما پیادهسازی میکند. مواظب برنامههای آنها باشید تا نگاه ما به جهان را تغییر دهد.
وقتی بزرگترین شرکتهای واقعیت مجازی را در نظر میگیریم، فکر کردن به اسنپ چت ممکن است عجیب باشد. با این حال، شرکت رسانه های اجتماعی مدتی است که با AR بازی می کند و ارسال یک اسنپ بدون فیلتر برای دوستان سخت است. البته، با ورود واقعیت مجازی به سرعت در جامعه، اسنپ چت در اینجا متوقف نمی شود.
Snap AR را وارد کنید. این شرکت رسانه های اجتماعی استودیو لنز را برای سازندگان طراحی کرده است تا ویژگی های خود را طراحی کنند. البته، ویژگیهای سفارشیسازی شده را خواهید یافت، اما Lens Studio برای موارد بسیار بیشتری استفاده میشود. سازندگان در حال طراحی اجزای مکانیکی کامل برای اهداف آموزشی هستند. دیگران در حال اضافه کردن تشخیص زبان اشاره برای برقراری ارتباط با مردم در سراسر جهان هستند.
در سال 2018، HTC Vive به طور مستقیم با Oculus برای محبوب ترین هدست واقعیت مجازی رقابت کرد. با این حال، این شرکت سخت افزاری با مدل های نسل بعدی خود مسیر متفاوتی را پیش گرفت و تصمیم گرفت بر روی سازمانی تمرکز کند. اکنون Project Morpheus سونی یک هدست واقعیت مجازی با کیفیت را امتحان می کند که می تواند با Oculus Quest 2 رقابت کند.
با خرید Oculus توسط متا (فیس بوک) در سال 2014، آنها به رهبر فناوری توسعه واقعیت مجازی تبدیل شدند.
به زبان ساده، تفاوت VR و AR حرف اول (مجازی و افزوده) است. اما در واقعیت، VR یک تجربه محیطی کاملاً مجزا ایجاد می کند در حالی که AR تجربه فعلی را بهبود می بخشد.