اخبار جدید
- ۸ تیم جام حذفی مشخص شدند
5 ساعت پیش
- حذف پرسپولیس از جام حذفی در ضربات پنالتی مقابل آلومینیوم
6 ساعت پیش
- صعود سخت تیم ملی فوتسال ایران به فینال قهرمانی آسیا
7 ساعت پیش
- طرح عفاف و حجاب در مدارس دخترانه هم اجرا میشود
8 ساعت پیش
- طلای تاریخی نازنین عیدیان در مسابقات دوومیدانی جوانان
8 ساعت پیش
- بزودی ۵۵۰۰ دستگاه خودرو برقی وارد کشور میشود
9 ساعت پیش
- هشدار گوگل درباره ارتباط عاطفی بین کاربر و هوش مصنوعی
9 ساعت پیش
- آیا توماج صالحی اعدام میشود؟
11 ساعت پیش
- شهریه مدارس غیرانتفاعی شفاف میشود
12 ساعت پیش
- مالیات بر عایدی سرمایه باعث لطمه به بازار طلا میشود
12 ساعت پیش
- خودکشی یا مرگ یک پزشک زن بیمارستان شریعتی؟
13 ساعت پیش
- جمیله علمالهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید
13 ساعت پیش
- منتظری: حجاب در ایران یک قانون است و حتی غیرمسلمانها هم باید رعایت کنند
16 ساعت پیش
- آمار وحشتناک از فقر در کشور | ۸۹ درصد فقرا از شاغلین هستند!
16 ساعت پیش
- برگزاری آزمون اختصاصی کنکور برای افراد سیلزده
16 ساعت پیش
به گزارش مشرق، دنیای بعد از کرونا دنیای متفاوتی خواهد بود مثلا دیگر فکر نمیکنم هنرپیشهای بتواند به خودش اجازه دهد درخواست مالی نامعقول از تهیهکنندهای داشته باشد؛ و حتی اگر هم او این درخواست را داشته باشد، تهیهکننده با اختصاص چنان دستمزدی به او موافقت کند. یا فکر نمیکنم دیگر آن اداها و ژستهای هنرمندان و بازیگران و کارگردانان محلی از اعراب داشته باشد.» اینها تأملات هنرمندی کهنهکار است به نام سیروس الوند.
سینماگری که در این میان با آثاری چون دستهای آلوده، چهره، برخورد و چند فیلم دیگر شناخته میشود. در این روزهای کرونایی که بخش زیادی از فعالیتهای هنری تعطیل شده، نشستهایم پای صحبتهای سیروس الوند تا برایمان از حس و حالش بگوید؛ و البته از شرایطی که این روزها در آن گیر کردهایم و اینکه چگونه این شرایط را میتوانیم تبدیل به فرصت کنیم، به نفع سینمایی که این روزها دارد بحرانیترین روزهای تاریخش را میگذراند.
دنیای کرونایی ما
این روزها در رسانهها به صحبتهای بسیاری درباره دوران بعد از کرونا برمیخوریم. صحبتهایی که گاه این امید را در دل به وجود میآورند که انگار بعد از رفع بلای کرونا دنیا تبدیل به بهشت برینی خواهد شد که در تمام تاریخ آرزوی بشر بوده. سیروس الوند اما میگوید: ما مردمی هستیم که نمیتوان رفتار جمعیمان را تحلیل یا پیشبینی کرد. چون از وقایع درس نمیگیریم و از کرونا هم بیشک درس نخواهیم گرفت.»
سیروس الوند میگوید که «اما بههرحال یکسری از مناسبات در قیاس با دوران پیش از کرونا تغییر خواهد کرد. مثلا دیگر فکر نمیکنم هنرپیشهای بتواند به خودش اجازه دهد درخواست مالی نامعقول از تهیهکنندهای داشته باشد؛ و حتی اگر هم او این درخواست را داشته باشد، تهیهکننده با اختصاص چنان دستمزدی به او موافقت کند. یا فکر نمیکنم دیگر آن اداها و ژستهای هنرمندان و بازیگران و کارگردانان محلی از اعراب داشته باشد. تحتتأثیر کرونا این چیزها رنگ باخته و معلوم شده که همه ما در مقابل حوادث چقدر شبیه به هم چقدر حقیریم. این شباهت ما به همدیگر در اصل و ذات و ضعفمان در مقابل بلایا باعث خواهد شد که بسیاری از مناسبات جوامع بشری تغییر یا تعدیل یابد. مناسباتی که بیشترشان بر پایه یکسری از عادات غلط بنا شدهاند. این در سینما نیز وجود دارد که بیتردید دچار تغییر خواهد شد.»
سینمای ما در دخل و خرج اقتصادی وابستگی چندانی به اکران نداشته است
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کرونا سینمای ما را در آستانه ورشکستگی قرار داده و درواقع این سینما را به مرحله «بودن یا نبودن» رسانده است. سیروس الوند اما چندان با این تحلیلهای بدبینانه موافق نیست و بر این باور است که «تأثیر و اهمیت هر پدیدهای را باید با واقعبینی به تحلیل نشست، نه با اغراق و بزرگنمایی.» این کارگردان باسابقه درباره نقش تعطیلی سالنهای سینما در ورشکستگی اقتصادی سینمای ایران میگوید که «سینمای ما در سالهای اخیر در زمینه حیات اقتصادی و به اصطلاح دخلوخرج مالی وابستگی چندانی به اکران نداشته و بنابراین حداکثر نقشی که میشود برای اکران در سالنهای سینما در زمینه چرخش مالی سینمای ایران در نظر گرفت، یک سهم ٣٠- ٤٠درصدی است و بقیه این امر بر دوش نمایش خانگی است و امکاناتی که در این زمینه وجود دارد، مانند ویاودی و….»
سیروس الوند میگوید که روند اقتصادی سینمای ایران به این شکل است که «اگر بازار سلامتی وجود داشته باشد و قاچاق نفس فیلمها را نگیرد، سینمای ایران از طریق نمایش خانگی میتواند به بازگشت سرمایه دست یابد و اکران در سالنهای سینما سودی است که به دست تهیهکننده میرسد. حالا اگر در سینمای ایران این اتفاق نمیافتد، به این دلیل است که قاچاق وجود دارد که اجازه نمیدهد مخاطب از طریق خرید فیلم به آن دسترسی پیدا کند و تهیهکننده را نیز در بازگشت سرمایه و استمرار تولید یاری کند. این مسائل را به این دلیل عنوان میکنم که یک بار دیگر تأکید کنم کرونا و تعطیلی سینماها تنها از نظر سود اکران سینمای ایران را تحتتأثیر قرار داده (که حدود ٤٠درصد گردش مالی سینمای ایران را شامل است) و بقیه ٦٠درصد همچنان سر جای خودش قرار دارد و حتی میتوان گفت که شرایط اخیر و خانهنشینی مردم این جنبه را حتی تقویت هم کرده است.»
الوند میگوید در این روزهای ناراحتکننده تنها اتفاقی که نور امیدی در سینما جاری کرد، اکران اینترنتی فیلم خروج ابراهیم حاتمیکیا بود: «اکران اینترنتی خروج کار پسندیدهای بود. البته ریسک هم بود، اما بههرحال توانست به اهل سینما دلگرمی بدهد که مخاطب هنوز سر جایش است. خوشبختانه شنیدهام که فروش خوبی هم داشته و این اتفاق خوبی برای سینمای ایران است.» الوند در پاسخ به اینکه آیا بخش خصوصی هم توان چنین ریسکهایی را دارد و بهعنوان مثال آیا خودش میتواند به خود بقبولاند که فیلمش را در ویاودیها عرضه کند؛ میگوید: «به هر حال ابراهیم حاتمیکیا پیشقدم شد و این جرأت را به بقیه داد. اما درباره اینکه من این کار را میکنم یا نه؛ جوابم مثبت است. من خودم یک فیلم آماده دارم که به احتمال زیاد تا چند وقت دیگر در فضای اینترنتی عرضه خواهم کرد و امیدوارم مخاطبان استقبال خوبی از فیلم داشته باشند.»
بیشتر بخوانید:
اسکورسیزی چگونه در «مرد ایرلندی» جنایت سیستماتیک دولت آمریکا را پنهان میکند؟ +عکس و سند
جای خالی برادر
امکان ندارد در گفتوگو با سیروس الوند یاد زندهیاد خشایار الوند وسط نیاید. برادر کوچکتر سیروس الوند و نویسندهای که امسال در سری ششم پایتخت جای خالیاش عیانتر از هر زمان دیگری پیش چشممان آمد. سیروس الوند ضمن اینکه عقیده دارد که «پایتخت با همیشهاش فرق داشت و درواقع خود پایتخت نبود، بلکه جایی نزدیک به پایتخت بود»؛ ایراد مهم این سریال را این نکته میداند که «شخصیتهایی که در پنج سری گذشته کاراکترشان شکل گرفته بود؛ کارهایی میکردند که با آنچه از آنها میشناختیم، تناقضهای آشکاری داشت.» فارغ از ارزشها و آسیبهای سریال پایتخت، اما نکتهای که در نوروز امسال مشخص شد این بود که اعتراضها و انتقادهای موجود درباره رفتارهای شخصیتها و تصویر شدن ناهنجاریها برون از حد تصور بود. بهخصوص آنهایی که انتقاد داشتند که چرا تلویزیون مواردی چون رابطه بهتاش با بزرگان خانواده و مسائلی از این دست را حذف نکرده است.
سیروس الوند اما با این موضوع که حتی کنایههایی را هم موجب شد که «انگار خود مردم ما هم خواستار سانسور هستند»، مخالف است. او در پاسخ به این پرسش که «دلیل انتقادهای پرشمار مردمی به نمایش روابط عریان خانواده آیا تمایل ذاتی مردم ما به نوعی کنترل و سانسور است؟» میگوید: «دو جور سانسور وجود دارد. یک جور سانسور مسائل اجتماعی- سیاسی است و یک جور دیگر سانسور اخلاقی. بیشتر معترضان فکر میکنم که به این وجه ماجرا اشاره داشتند- که ممکن است جایی هم من با آنها همفکر باشم. به هر حال یکسری از مسائل است که در گذر زمان به فرهنگ تبدیل شده، که حالا اینکه این مسائل تا چه حد صحیح است و تا چه حد نیست، موضوع این بحث نیست.
اخبار پربازدید ۲۴ ساعت گذشته
- مالیات بر عایدی سرمایه باعث لطمه به بازار طلا میشود
- ببینید | افزایش بودجه نهادهای غیرپاسخگو در سال جدید
- برگزاری آزمون اختصاصی کنکور برای افراد سیلزده
- قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
- آمار وحشتناک از فقر در کشور | ۸۹ درصد فقرا از شاغلین هستند!
- منتظری: حجاب در ایران یک قانون است و حتی غیرمسلمانها هم باید رعایت کنند
- افشای تماس محرمانه بین آمریکا و عربستان
- قیمت امروز طلا و سکه جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
- قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
- با ۳ میلیارد تومان کدام منطقه تهران خانه بخریم؟
- تغییرات و آپدیت ویندوز ۱۱ شامل چه مواردی است؟
- صعود سخت تیم ملی فوتسال ایران به فینال قهرمانی آسیا
- خودکشی یا مرگ یک پزشک زن بیمارستان شریعتی؟
- تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون
- شهریه مدارس غیرانتفاعی شفاف میشود
اخبار پربازدید ۷ روز گذشته
- ماجرای عکس دختر نیمه برهنه در تهران چیست؟
- جمهوری اسلامی: تا وقتی با صدیقی و پناهیان برخورد نشود، مبارزه با بیحجابی جواب نمیدهد
- در صورت اضافه شدن یک روز تعطیلی ۱۰ درصد از حقوق کارگران کسر میشود!
- ترانه علیدوستی به علت بیماری ناشناخته در بیمارستان بستری شد
- نماینده چابهار: حجاب واجب است اما تقویت ارزش پول ملی و سفره مردم هم واجب است
- توضیح مدیرکل موسیقی وزارت ارشاد درباره لغو کنسرتهای بوشهر
- قدردانی فرمانده کل قوا از عملکرد همراه با تدبیر نیروهای مسلح در حوادث اخیر
- تذکر جدی نماینده مهاباد به وزیر کشور درباره برخوردهای غیرمتعارف به بهانه حجاب
سایر بخش ها
Akhbarejadid - All Right Reserved @2020-2024